VLIVY PŮSOBÍCÍ NA CESTOVNÍ RUCH – vnitřní
VLIVY PŮSOBÍCÍ NA CESTOVNÍ RUCH
(2) VNITŘNÍ
SPECIFIKACE V CESTOVNÍM RUCHU
Podstata služeb, které jsou vázány na:
• místo, kde se vyskytují atraktivity (pro realizaci CR)
• časovost (místní a časová propojení)
• pomíjivost (nelze vyrábět na sklad, pokud ji nevyužiji, je ztracena)
• osobní služba (vázány na osobní potřeby účastníků CR – zajistit bezproblémové fungování služeb)
SOUČASNÝ STAV SLUŽEB CR V ČESKÉ REPUBLICE
– oblast služeb je téměř plně privatizována
– význam služeb se dostává do povědomí široké veřejnosti – malý zájem ze strany místních a státních orgánů o rozvoj CR (legislativní chyby, nezájem o rozvoj informačních systémů místních orgánů) – nabídka ubytovacích a stravovacích možností převyšuje poptávku
– po privatizační euforii, kdy začaly v CR podnikat neodborníci => dnes začínají podnikat více lidé z profese (zákon o CR – „odrazový můstek“ ne „styčný bod“) – postupná stabilizace podnikatelských struktur – přetrvávající nepoctivost řady podnikatelů v CR – nedostatečná kontrola nad podnikáním v oblasti CR ze strany místních a finančních orgánů
– podceňování významu domácí klientely (hoteliéři upřednostňují zahraniční klienty, dávají ji vyšší ceny) – mění se zahraniční klientela (mladší a chudší vrstvy) – růst výkonu hotelových zařízení při současném poklesu využití pokojové kapacity – nesoulad úrovně a kvality poskytovaných služeb s jejich cenou – dvojí ceny ubytovacích služeb, které negativně působí na zahraniční klientelu – legislativní mezery vytvořily prostor pro nekalou konkurenci
– zahraniční investory odrazuje vysoká daň z vysoké hodnoty na ubytovací služby – ztráta důvěry ve výhodnost investování do hotelového podnikání – úvěrová politika je pro podnikatele v CR téměř neúnosná (když už úvěr dostane, je velké % splácení) – stále častěji jsou zaměstnávány sezónní a nekvalifikované pracovní síly (ty jsou např. z Polska, Slovenska, Ukrajiny)