Doprovodné programy
3.2 Doprovodné programy
Cestovní ruch nespočívá jen v zajištění ubytování. Ten, kdo chce být úspěšným provozovatelem venkovské turistiky a agroturistiky, by se měl postarat i o volný čas svých hostů. Dobře organizovaná turistika tedy obsahuje i řadu zajímavých a atraktivních doprovodných programů. Nemusí jít jen o programy organizované přímo ubytovatelem, ale jedná se zejména o zprostředkované aktivity ve vazbě na okolí nebo na sportovní či rekondiční akce provozované v blízkém okolí jinými podnikateli. Spolupráce podnikatelů se v této oblasti vyplácí. Nejde jen o případné provize za službu a kontakt, ale o oboustranný prospěch – vzájemné doporučování služeb je nejlevnější reklamou firmy. Doprovodné programy by měly mít vztah k venkovské mentalitě, měly by prezentovat historické, kulturní a přírodní zázemí venkova a měly by těžit ze specifik daného venkovského území. Takové programy dotvářejí celkový nabízený produkt cestovního ruchu a dávají mu jakousi reklamní známku. Doprovodný program umožňuje podnikateli i určitou specializaci a tedy i výjimečnost v nabídce.
Mezi doprovodné programy charakteristické pro venkovskou turistiku a agroturistiku patří především stravování. Provozovatel by měl nabízet biopotraviny nebo typickou venkovskou stravu (kulajda, kyselo, kuba). Podle kraje je možno se zaměřit na místní zvláštnosti (vinařské oblasti se svými produkty) nebo na posvícenecké slavnosti a zabíjačkové hody.
Jiným programem mohou být zemědělské činnosti. Turisté se zapojují do obvyklých prací domácích a pomáhají jim při senoseči, žních, pasení hospodářských zvířat, úklidu stájí a chlévů apod. Ovšem pozor. To, že někteří turisté projeví zájem zúčastnit se zemědělských prací, neznamená, že si z nich hospodář udělá levnou pracovní sílu.
Pokud farmář chová koně, může nabízet velmi atraktivní produkt – projížďky na koních. Lze je také doplnit i projížďkami bryčkou nebo kočárem. Tyto služby je možné zprostředkovávat i jiným podnikatelským subjektem, pokud se nachází v blízkém okolí.