Systém kontroly v gastronomii
Systém kontroly v gastronomii
Kontrolní činnost má své místo na všech stupních manažerského řízení. Smyslem je získat představu o řízené realitě. Kontrolování představuje proces sledování, rozboru a přijetí závěrů.
Vnitřní kontrola:
o získání a výběr informací pro kontrolu
o ověžení informací
o hodnocení skutečného stavu
o závěry a návrhy
o zpětná vazba
Druhy a formy kontroly:
o kontrola pravidelná a nepravidelná
o kontrola komplexní a dílčí
o kontrola přímá (inspekce,inventura) a nepřímá(hlášení, zprávy)
o kontrola předběžná, průběžná, následná
o kontrola ohlášená a utajená
„Controling“ není odvozen pouze od kontroly a pracovník controllingu není žádný revizor, nýbrž dodavatel informací a poradce. Controlling znamená regulaci, plánování a tvorbu budoucnosti.
Controlling v gastronomii by měl:
o podporovat provozně ekonomický proces rozhodování cíleným zpracováním a vyhodnocováním informací
o odhalovat slabé místa provozu a definovat možné příčiny
o zpracovávat alternativy řešení za použití provozně ekonomických nástrojů
o upozorňovat jako systém včasného varování jak na rizika, tak na možnosti pro budoucnost