ZPŮSOBY ŘÍZENÍ HOTELŮ
ZPŮSOBY ŘÍZENÍ HOTELŮ
Druhy provozování hotelových zařízení:
1. nezávislý hotel – provozovatel nezávislého hotelu není vázán na jiný hotel, know-how, marketing a GDS není zajištěno, nevyužívá globální značku, nikomu neplatí žádné poplatky, „může si dělat, co chce“
Výhody: nezávislost ve způsobu provozování, nulové poplatky, šíře služeb jakou chce mít
Nevýhody: užší tržní segment, není společný rezervační systém
2. pouze společný rezervační systém – využívá ho, platí za to, ale nemůže užívat značku, jméno, jen může uvádět, že je hotel součástí rezervačního systému
Výhody: relativně nízké náklady k poměru realizovaných obchodů, dostupnost systému přes GDS
Nevýhody: žádná podpora k provozu hotelu
3. rezervační systém a marketing – hotel, který je členem určité hotelové skupiny=přebírá obchodní jméno, GDS, služby mateřské společnosti, tzn. marketingové aktivity, platí se paušální poplatky, rezervační systém
4. Franchizing – důvod: aby se velké hotely staly ještě většími, podnikání pod stejnou značkou, jménem, GDS, společný rezervační systém, manuály řízení, trénink řízení, kontroly kvality, vystupují zde dvě strany= Franchizor X Franchisant
Výhody: nižší riziko neúspěchu – až o 80%, rychlá penetrace trhu (hotel se dostává do všech prospektů společnosti)
5. Smlouva o řízení = Management contract – hotel řízený operátorem, vlastník hotelu neprovozuje hotel, ale najímá si operátora, který mu hotel řídí
Výhody: předání hotelu do rukou odborníkům
Nevýhody: placení operátorovi % z tržeb a ze zisku