ČLENĚNÍ CESTOVNÍCH KANCELÁŘÍ A CESTOVNÍCH AGENTUR 3
ČLENĚNÍ CESTOVNÍCH KANCELÁŘÍ A CESTOVNÍCH AGENTUR 3
Dále rozlišujeme CK na vysílací a přijímací, kdy hovoříme o hledisku územním. Vysílací CK působí většinou v místě bydliště účastníků CR – měli by znát maximálně svoji klientelu. CK přijímací jsou kanceláře, které působí v rekreačním prostoru – obchodní partneři, kteří se naplňují komfort služeb v místě realizace CR.
Dále můžeme CK dělit podle toho na který druh klientely se zaměřují – zda více na zahraniční klientelu či na tuzemskou klientelu. Tak dělíme kanceláře na incomingové CK a nebo na outgoingové CK.
Dále poté dělíme CK podle sezónnosti na CK s celoročním provozem a nebo CK se sezónním provozem. U nás v ČR sezónní CK se vyskytují méně, event. CK otvírá své pobočky sezónně. Zahraniční touroperátoři v přímořských oblastech otevírají běžně v sezóně své pobočky, které mají sezónní charakter. Sezónní CK by měla pracovat cca 9 měsíců v roce.
Dále se můžeme podívat na CK z hlediska velikosti – zde je dělení jednoduché:
CK malé nebo CK střední či CK velké. Na toto rozdělení má vliv počet pracovníků CK, objem tržeb a výnosů CK. Dnes tyto údaje musí zveřejňovat na přelomu listopadu a prosince předkládat své účty pojišťovně a na základě těchto údajů a prognóza pak platí pojištění na další rok (ovšem někdy se snaží toto obejít prostřednictvím CA a tím snižují povinné pojištění).
Tato velikost se taktéž dá určit podle počtu klientů, které CK odbaví v roce. Pro malé a střední CK, které na trhu ČR převládají, tak platí malá kapitálová náročnost na založení takovéto CK – což souvisí právě s pojištěním a dalšími souvisejícími náklady. Výhodnou malých a středních CK je to, že mají velmi jednoduchou organizační strukturu (nemají příliš poboček, pracuje v nich málo pracovníků).
U malých a středních CK existuje významná flexibilita pracovníků – tzn. každý pracovník umí „všechno“. A také tím vzniká u těchto malých a středních CK je vysoká produktivita práce + někdy existují na bázi rodinných podniků.
Dále CK dělíme také podle vztahů vlastnických = kdy mohou být jak fyzické, právnické osoby, někdy i ve vlastnictví obce. Vše musí být s obchodním zákonem tak se zákonem 159/99 Sb.