DOPRAVNÍ SLUŽBY – služby silniční dopravy – důležitá ustanovení
DOPRAVNÍ SLUŽBY – služby silniční dopravy – důležitá ustanovení
Důležité je v oblasti silniční dopravy ustanovení: Smlouva o spolupráci osádek v mezinárodní osobní a nákladní automobilové přepravě :
ČR k této smlouvě přistoupila již 27.6.1979 – řeší se v ní otázka počtu hodin které může řidič řídit zejména v nepravidelné dopravě (zájezdové). Podle počtu ujetých km se musí dopravy účastnit 1 či 2 řidiči – je stanoveno, že řidič musí pracovat 4,5h a poté má následovat 30 minutová přestávka a poté se musí řidiči vyměnit. Během pauzy řidič musí odpočívat – občerstvit se a nikoliv prodávat kávu či jiné občerstvení účastníkům zájezdu. Řidič může ujet maximálně 8 hodin a na velkých vzdálenostech (tranzitech) se může tato hranice posunout na 10 hodin!
CK při plánování zájezdu musí tedy plánovat odpočinek – po 8 hodinách jízdy autobus musí 8 hodin stát!!! Toto se kontroluje tzv. tachografickými kotoučky – každý řidič má svůj a zaznamenává se na něj čas a rychlost jízdy. Na hranicích tento kotouček předkládá řidič ke kontrole, kde je mu orazítkován. AETR u nás funguje až od hranic do zahraničí – po vstupu do EU již bude fungovat od místa vyjetí zájezdu.
V rámci systému AETR se počítá kolik km může autobus ujet + rychlost v obci do 60 km/h a mimo obec 80 km/h. V současné době je limit – zdravotně a hygienicky únosný tranzit max. 450 km tzn. při jízdě do Holandska je tento limit překročen – u nás se běžně uvažuje limit 600 km! U hvězdicových výjezdů z jednoho místa v rámci zájezdu platí limit 150 km – únosná hranice jednodenního výletu autobusem.