DOPRAVNÍ SLUŽBY – základní služby – charteové lety, reklamace, IATA kody
DOPRAVNÍ SLUŽBY – základní služby – charteové lety, reklamace, IATA kody
Vložené – charterové – lety:
u nich obecně platí, že jsou levnější než lety pravidelných linek, ale pokud nedojde k plnému obsazení letadla – mohou CK cenu letenky zvýšit – CK se de facto spojují a rezervují si celé letadlo (někdy je toto uvedeno ve smluvních podmínkách CK). Podle zákona musí mít letecké společnosti od CK zaplaceny 3 charterové lety dopředu! Na charterové lety se nevztahuje povinné pojištění CK!
Reklamace:
by měla být podána neprodleně po ukončení letu u zástupce letecké společnosti. Pokud na letišti není tento zástupce přepravce, tak je třeba reklamovat let u zástupce CK do 24 hodin!
Nejvíce reklamací je zpravidla na zavazadla – je třeba předložit zavazadlový lístek – vyplnit reklamační protokol – při šetření ztráty je letecká společnost povinna platit denně 30 USD a jestliže se zavazadlo najde = tak přesto se již zaplacené odškodné nevrací. Obecně až do doby dokud cestující nedostane vyjádření od pojišťovny o ztrátě zavazadla tak by měla letecká společnost platit denně 30 USD.
Kódy IATA – zkratky, které byly v rámci IATA odsouhlaseny:
– typ letadla – 747 = Boeing, TU = Tupolev
– místo výchozího a cílového letiště – PRG (Praha), AMS (Amsterdam)
– kód letecké společnosti -BA (British Airways – plně privatizovaná!), OK (České aerolinie)
– měsíce a dny – anglickými zkratkami
– osoby – Mr., Ms., Mrs. + u dítěte je kód UM a věk
– cestující s chorobou – kód MEDA
– tarify pro danou třídu – F (I. třída), Y (economic class)
– druh letu – zpáteční let (R), jednoduchý let (O)
– slevy AD (sleva agentury), GN (skupinová sleva)
-knihování – „OK“, letenka volná „OPEN“
– forma úhrady – cash, cheque, INV (úvěrem)
Letecká doprava by měla plně spolupracovat s dopravou silniční a železniční – zejména u transferů z letišť.