MARKETINGOVÝ MIX VE VZTAHU K CESTOVNÍM KANCELÁŘÍM 2.
MARKETINGOVÝ MIX VE VZTAHU K CESTOVNÍM KANCELÁŘÍM 2
1. ZÁJEZD = celková služba zákazníkovi
(jednání pracovníka, reakce na otázky klienta)
infocesta ~ akviziční cesta = touroperátor prodává určitý zájezd, organizuje pro pracovníky poznávací cesty pro určitou destinaci
– velmi důležité znát tu zemi na vlastní „kůži“, ne jen info z knih a videa => jinak nemůže poskytnout fundované informace
– jsou za přijatelné ceny
2. PROPAGACE
– dostatečná forma informací zákazníkovi
– těžko „předvedeme“ zájezd
– můžeme ho zaujmout cenou, službami atd.
3. DISTRIBUCE
– touroperátor přímo prodá klientovi zájezd ~ přes provizní prodejce
– provizní prodejce sjednává smlouvu přímo s touroperátorem
– klient uzavírá smlouvu prostřednictvím prodejce s touroperátorem
4. CENA
– je mírou hodnoty
– smlouvy s dodavateli služeb, dopravci, atd. => smluvní ceny
ceny ubytování:
a) individuální ceny (pasantské ceny – individuální cestovatel)
• jsou vyvěšeny na stěně kanceláře
• s nimi CK nepracuje
b) alotmanské ceny
• CK uzavírá s dodavateli smlouvy o alotmanu – např. 10 lůžek od května do září, pak CK začne prodávat zájezdy a zjistí, že určitý počet lůžek nejde obsadit, lze je „vrátit“ – vypracovává se rooming list – dodavatel účtuje jen obsazená místa, CK nic neprodělá (musí ale být určitá časová rezerva)
• jsou trochu nižší než individuální ceny
c) garanční ceny
• slib – např. 10 lůžek od května do září, 3 lůžka neobsadím (=neprodělám), ale musíme je zaplatit, většinou ubytovatel vyjde CK vstříc a nefakturuje je – je to na dohodě
• ubytovatel dostane peníze od CK a zároveň dostane peníze od klientů, pokud někoho ubytuje
dumpingové ceny => někdy se používají
5. ČLOVĚK, LIDÉ
– nejproblematičtější prvek
– nejdynamičtější prvek (klient chce více, za míň peněz…..)
6. SPOLUPRÁCE
– mezi CK, CA a dodavateli služeb, pojišťovnami
– vše se vzájemně prolíná
7. SESTAVENÍ BALÍKU SLUŽEB
– reakce na odlišné přání klientely
– CK a CA musí operativně řešit
– forfaitové zájezdy