DOPRAVNÍ SLUŽBY – základní služby CR 2
DOPRAVNÍ SLUŽBY – základní služby CR 2
• Každá letecká společnost má svůj letový řád – dle něj se řídí pravidelná letecká doprava – je to vlastně časový plán letů, který se seřazuje na určité období – obvykle letní a zimní.
• Letový řád je vydáván v knižní podobě event. aktuální letový řád je označován v budově letiště světelně – obsahuje:
– firemní označení leteckého dopravce (adresy, telefon, fax, e-mail)
– časové vymezení platnosti (letní řád platí v období 1.6.-26.10.)
– jasně definované pokyny pro cestující (hlavně platnost letenky, slevy, jak se provádí rušení letenky, reklamace, otázka přepravy zavazadel, odpovědnost dopravce event. pojištění)
– jednotlivé přehledy letových linek z výchozího do cílového letiště, příp. mezipřistání
– typ letadla – přepravní tarify – přehled adres prodejců, event. smluvních CK – kde si cestující může letenku obstarat (zástupci)
• Letecká společnost má právo upravit letový řád (z důvodů bezpečnostních či jiných) aniž by předem toto avizovala – stává se to velmi výjimečně. Z důvodů klimatických či přírodních katastrof se lety mohou někdy úplně zrušit
• Cestující si musí zakoupit dopravní ceninu – letenka:
– pro vnitrostátní let je určena letenka s místenkou – přesně zúčtovatelná tiskovina znějící na jméno – má 3 části pokladní kupón, letový kupón a kupón, který zůstává cestujícímu – podobně je to i u mezinárodních letenky, kde je prodej přísně vázán na odpovědná prodejní místa – letenky se prodávají na základě globálních rezervačních systémů (AMADEUS, Galileo, Sabre) – vybrané společnosti prodávají letenky jako hlavní touroperátoři a další firmy je mohou prodávat na základě touroperátorské smlouvy.
Cestující musí při koupi letenky předložit cestovní pas – nejprve se provede rezervace místa touroperátor odsouhlasí ve spolupráci s leteckou společností volné míst – letenka má několik částí (kupónů): 1 část je pro prodejce letenky, 2 část pro cestujícího, 3 část je na letišti vyměněna za palubní lístek + zavazadlový lístek