Podnik v tržní ekonomice, podnikové formy
Podnik v tržní ekonomice, podnikové formy
Podnik je základní jednotkou hospodářského života.
Důvody pro existenci podniků:
– finanční nároky
– úspory z rozsahu výroby (čím více vyrábíme, tím vyrábíme levněji)
– nutnost řízení podnikových procesů
Zákon č. 513/1991 Sb., obchodní zákoník, ve znění pozdějších novel
Podnik je soubor hmotných, nehmotných a osobních složek podnikání. Hmotné složky tvoří majetek podniku – stroje, budovy, zařízení. Nehmotné složky jsou licence, patenty, postavení podniku na trhu, obchodní značka, dobré jméno podniku. Osobní složky podnikání představují znalosti a zkušenosti pracovníků podniku.
Základní znaky podnikání:
– soustavnost – činnost, která se opakuje několikrát do roka, nemusí být nepřetržitá
– samostatnost – podnikatel nebo podnik řídí sám svou činnost pod vlastním jménem
– vlastní odpovědnost – podnik nebo podnikatel sám ručí za vlastní závazky, které vznikly v souvislosti s jeho podnikáním
– účelem je dosahování zisku – podnikáním není například charitativní činnost
Podnikatel je samostatný právní subjekt, který vyvíjí podnikatelskou činnost pod vlastním jménem.
Podnikatele můžeme dělit na fyzické a právnické osoby. Fyzická osoba je občan jako jednotlivec. Právnická osoba je subjekt, který vznikl na základě písemně sepsané smlouvy a je zapsán v obchodním rejstříku.