Současný stav agroturistického podnikání v České republice
4.3 Současný stav agroturistického podnikání v České republice
Česká republika má velmi dobré předpoklady pro rozvoj venkovského cestovního ruchu dané přírodními, kulturně historickými, společenskými a dalšími atraktivitami. Nejpříznivěji se hodnotí malebná venkovská krajina, lidský potenciál (schopní, pracovití a nápadití lidé) a rozsáhlá komunikační síť, která vytváří dobré podmínky pro dostupnost i odlehlých vesnic v republice.
Vedle zmiňovaných výhod však existuje mnoho problémů, které brání rozvoji agroturistiky u nás. Podle Pourové se jedná především o brzdění rozvoje venkovské turistiky v obcích, kdy jde často o falešný konkurenční boj mezi podnikatelskými subjekty a místní samosprávou. Efektivní využívání marketingu v obci předpokládá vhodnou organizačně institucionální strukturu obce, v rámci které zaujímá přední místo regionální sdružení cestovního ruchu. Tato sdružení ve vět¬šině obcí i regionů chybí. [3]
Základní chybou je žádná nebo jen malá spolupráce podnikatelských subjektů. Zatímco v zemích s rozvinutým cestovním ruchem je spolupráce běžná, u nás se projevuje jen vzájemná žárlivost těchto subjektů. Stále ještě si neuvědomují, že společný postup při uspokojování potřeb a požadavků turistů je důležitý a výhodný. Obce neuskutečňují průzkum trhu a neznají své návštěvníky. Díky této neznalosti pak ani nejsou schopny oslovit konkrétní segmenty trhu nebo vyhodnotit jednotlivé turistické sezóny.