HOTELOVÉ ŘETĚZCE A JEJICH POSTAVENÍ V HOTELNICTVÍ
12. HOTELOVÉ ŘETĚZCE A JEJICH POSTAVENÍ V HOTELNICTVÍ
Hotelový řetězec – ( ang. hotel chain) = hotely vzájemně propojené různou úrovní spolupráce, typu poskytovaných služeb a vlastnických vztahů – typický výcvik zaměstnanců, propagace, vybavení hotelů, společný informačně – rezervační systém, marketing atd.
Snahou všech hotelových řetězců je vzájemná spolupráce mezi hotely a z toho plynoucí úspora nákladů.
Hotelové řetězce vznikají 4 způsoby:
1. na základě manažerské smlouvy
( dosažením manažera do zařízení, která nejsou ve vlastnictví). Manažerská smlouva umožňuje oddělit vlastníka a vlastní provoz. Vlastnické právo dává možnost pověřit někoho dalšího řízením ubytovacího zařízení.
Výhody : od vlastníka není požadováno, aby se zapojil do řízení ubytovacího zařízení, užívání obchodního jména, známky, podporuje úspěšnost marketingu ubytovacího zařízení
Nevýhody : některé poplatky musí být garantovány vlastníkem, provozní rizika dopadají z větší části na vlastníka, než na řetězec, řetězec může zkreslovat hospodářské výsledky ve svůj prospěch…
2. franšízingem
Franchisa : uspořádání, ve kterém vlastník ochranné známky, obchodního jména poskytuje licenci, a to za specifických podmínek nebo omezení pro užívání ochranné známky, obchodního jména pro prodej zboží nebo služeb. Hotelový franchising má mnoho forem, ale jednotícím předpokladem je to, že vlastníkovi zůstává možnost kontroly managementu a ubytovacího zařízení