ÚVOD DO PŘEDMĚTU – PROVOZ SLUŽEB CESTOVNÍHO RUCHU 2.
ÚVOD DO PŘEDMĚTU – PROVOZ SLUŽEB CESTOVNÍHO RUCHU 2.
Služby v CR = jestliže hovoříme o službách v CR – tak musíme říci, že služby CR představují činnost nehmotného charakteru jejichž výsledkem je buď individuální nebo společenský užitný efekt. Společenský efekt může podmiňovat nebo umožňovat dosažení individuálního efektu (např. služby související s udržováním čistoty a hygieny veřejných prostranství, služby související s udržováním zeleně).
Struktura služeb, které uspokojují potřeby účastníků CR je různorodá a uspokojuje dvě skupiny potřeb:
1/ skupina = potřeby primární – tedy cílové potřeby – např. potřeba sportovního vyžití, poznávání kulturních a historických pamětihodností, potřeba odpočinku, potřeba společenské komunikace, rozptýlení, zábavy
2/ skupina = potřeby sekundární – realizační potřeby – tyto umožňují a podmiňují efektivní uspokojování cílových potřeb – patří sem např. potřeba přepravit se do rekreačního prostoru (místa rekreace), potřeba přenocování, hygiena, potřeba zprostředkovatelských služeb
Z těchto dvou skupin potřeb vyplývá to, že význam služeb v CR během pobytu mimo místo trvalého bydliště neustále vzrůstá neboť kromě těch každodenních existenčních potřeb (bydlení, výživa, hygiena) právě účastník CR chce a musí uspokojit další potřeby, které jsou vyvolány těmi rekreačními aktivitami (např. plavání, opalování se, lyžování).
Rozsah uspokojování potřeb účastníků CR vyjadřuje spotřeba – a tato spotřeba v CR velice úzce souvisí s životní úrovní obyvatel – na CR působí ekonomické faktory a CR je produkt zbytný. Právě prostřednictvím spotřeby dochází k hodnotícímu posouzení zda potřeba, kterou účastník CR měl byla uspokojena či nikoliv.
Právě služby v CR podobně jako služby všeobecně nelze produkovat na sklad (do zásoby), protože u těchto služeb je proces poskytnutí služby současně i procesem její spotřeby. V CR služby, které se realizují na trhu CR mají právě v porovnání s ostatními službami své zvláštnosti.