ÚVOD DO PŘEDMĚTU – PROVOZ SLUŽEB CESTOVNÍHO RUCHU 3.
ÚVOD DO PŘEDMĚTU – PROVOZ SLUŽEB CESTOVNÍHO RUCHU 3.
Zvláštnosti služeb v CR
1) poskytnutí služby a samozřejmě následná spotřeba této služby jsou prostorově a časově vázány právě na rekreační prostor = návštěva rekreačního prostoru účastníka CR souvisí s dosažením cíle účasti na CR (člověk zde splnil svoji potřebu účastí) – např. poskytování lázeňských služeb – aby byly tyto poskytovány kvalitně, tak musí být tyto lázeňské služby vázány na výskyt přírodního léčivého zdroje na který je napojena další řada služeb jako dietní stravování a různé léčebné terapie
2) služby CR jsou převážně službami osobními = na rozdíl od věcných služeb, které jsou spojeny se spotřebou zboží
3) služby CR jsou ve svém provedení mnohotvárné = vzhledem k různorodosti potřeb účastníků CR – služby v CR vystupují jako komplex různých zpravidla podmíněných služeb, kdy uspokojování jedné potřeby vyvolává potřebu uspokojovat další – např. na uspokojování potřeby dopravit se do rekreačního prostoru (dopravní služby) navazuje potřeba přenocování a na potřebu přenocování navazují ubytovací a stravovací potřeby což plní ubytovací a stravovací služby CR, a protože služby v CR se vzájemně doplňují hovoříme o tzv. komplementarita služeb CR
4) služby CR se mohou vzájemně zaměňovat – zaměnitelnost a zastupitelnost = tedy můžeme jednu službu v CR citlivě nahradit druhou službou – např. dopravní služba – lze nahradit autobusem dopravou vlakem – jestliže existuje předpoklad k této zaměnitelnosti, měl by poskytovatel služby (CK) předem na toto zákazníka upozornit event. v nejbližším možném termínu
5) rozsah spotřeby služeb CR = často podmiňuje její včasné zabezpečení – včasnost je velice důležitá při hromadných zájezdech event. při krátkodobých akcích (účasti na CR) – např. sportovní utkání, veletrhy, výstavy, forfetové zájezdy (zájezdy šité na míru pro kolektivy, který není vypsán v katalogu) – v smluvních podmínkách je uvedeno do kdy mají firmy CR dát vědět účastníkovi jaký je plán zájezdu (všeobecné cestovní podmínky)
6) účastník CR na rozdíl od běžného spotřebitele nevystupuje v CR anonymně = je tedy neanonymní – tj. jakmile účastník CR objedná některé ze služeb, uzavře o tom smlouvu, že služby bude čerpat, zaplatí zálohu či manipulační poplatek – vystupuje pod jménem a nikoliv pod číslem (i když má přiděleno rezervační číslo)