ÚVOD DO PŘEDMĚTU – PROVOZ SLUŽEB CESTOVNÍHO RUCHU 4.
ÚVOD DO PŘEDMĚTU – PROVOZ SLUŽEB CESTOVNÍHO RUCHU 4.
Klasifikace a charakteristika služeb CR
Služby v CR jsou velice různorodé a právě tato jejich různorodost umožňuje klasifikaci služeb v CR z více hledisek:
1) podle významu služeb ve spotřebě účastníků CR rozdělujeme služby CR na:
a) služby základní = sem patří např. přemístění účastníka z místa trvalého bydliště a zpět, služby spojené s pobytem v rekreačním prostoru (ubytovací a stravovací služby)
b) služby doplňkové = jsou spojeny s využitím aktivit, které jsou charakteristické pro daný rekreační prostor – mohou být v kategorii sportovně rekreační, společensko kulturní, služby lázeňské atd. Zvláštnost této klasifikace (vymezení) spočívá v tom, že zde nejsou podceňovány služby doplňkové, naopak tyto doplňkové služby jsou v mnohém rozhodující právě pro uspokojení cílových potřeb účastníků CR.
2) podle charakteru spotřeby:
a) osobní služby = v ubytovacích zařízeních je to např. odnesení zavazadla poslíčkem – užitný efekt této služby se bezprostředně dostavil zákazníkovi
b) věcné služby = ty se naplňují prostřednictvím hmotného statku – např. úprava lyžařské výstroje, servis lyží
3) z hlediska ekvivalentnosti výměny při poskytování služeb:
a) placené služby = hrazeny individuálně zákazníkem – služby fakultativní – CK musí nabídnout dopředu s cenou!
b) neplacené služby = jsou buď čerpány jako balík služeb, který je zapojen do paketu služeb v CR – hotelové společnosti event. některé zahraniční partnerské společnosti mají nejen čisté ubytování a stravování, ale i nadstandardní služby bezplatné (např. 2 hodiny tenisu), nápoje v ceně, tzv. all inclusive
4) z hlediska územního (místa poskytování služeb):
a) služby poskytované v místě bydliště = informace (o dopravě, kulturních podnicích, akcích)
b) služby poskytované během přepravy do rekreačního prostoru = v letadle např. oběd, občerstvení,
5) z hlediska časového (časovost čerpání služeb):
služby mají sezónní charakter = tzn. od sezónnosti závisí i cena služeb
6) podle způsobu zabezpečení služeb:
a) služby vlastní
b) služby zprostředkované = ty většinou poskytují cestovní kanceláře a cestovní agentury – které vystupují jako mezičlánek mezi dodavateli služeb CR a mezi účastníky CR