TRH CESTOVNÍHO RUCHU
TRH CESTOVNÍHO RUCHU
Systém CR je tvořen:
• subjekty – prodávající, kupující, zprostředkovatelé
• objekty – služby, vše co se může stát cílem, resp. důvodem změny místa pobytu – zboží, volné statky – skály, hory, jezera…
podsystémem jsou: podniky CR, cílové místo CR, organizace CR
NADŘAZENÉ SYSTÉMY CR
1. Ekonomické prostředí
– vytváření podnikatelských a pracovních příležitostí
– vztah k platební bilanci, ke státnímu rozpočtu, podpora regionálního rozvoje
2. Sociální prostředí
– nastavuje parametry, jak vypadají naši zákaznici – jaká je naše společnost: konzumní, vzdělaná, mobilní, technická, byrokratická, pluralistická, společnost blahobytu, volného času
3. Technologické prostředí
– rozvoj dopravy (bezpečnost, hromadnost, rychlost, kvalita, mobilita)
– rozvoj ubytovacích a stravovacích služeb, uplatňování nových technologií
– informační technologie – GDS
4. Informační prostředí
– informace mají vysokou hodnotu, umožňují snižování nákladů, lepší komunikaci s dodavateli, s partnery,…lepší orientace v nabídce pro zákazníky
– konkurenční výhoda
5. Politické prostředí
– koexistence politických států
– vojenská uskupení, hrozba terorismu
6. Ekologické prostředí
– CR se musí chovat ekologicky, aby uchoval podstatnou část toho, co nabízí
– negativní vliv CR na ŽP: zplodiny, odpad, narušení přírody
– pozitivní vliv CR na ŽP: lázeňství, vznik chráněných území, usměrňování návštěvníků, finanční prostředky na ochranu území
– negativní vliv ŽP na CR: záplavy, zemětřesení, požáry, onemocnění
– silně ovlivňují CR a naopak