Způsoby tvorby ceny
Způsoby tvorby ceny:
– nákladově orientovaná cena – podnikatel si spočítá náklady a k nim si připočte určitý zisk
– cena odvozená od poptávky – cena je stanovena jako průměrná cena obdobného zboží na trhu
– cena akceptovaná zákazníkem – cena je odvozena od hodnocení zákazníka
– specifické ceny
– smetánková cena – používaná u nových výrobků uváděných na trh, je poměrně vysoká
– průniková cena – používaná u výrobků, které již jsou na trhu, ve srovnání s konkurenty je cena nižší
– psychologická cena – ceny používané u výprodejů
– dumpingová cena – ceny používané u vývozu, ceny nižší než v zemích, kam je zboží vyváženo
Cíle cenové politiky podniku:
– dosažení okamžitých vysokých zisků
– přežití podniku
– dosažení trvalé rentability výroby
– rozšíření, příp. udržení podniku na trhu
– vytlačení konkurence apod.
Nepřímé daně – daň z přidané hodnoty, spotřební daň
Plátce daně – ten, kdo odvádí daň finančnímu úřadu
Daňový poplatník – ten, který daň skutečně zaplatí ze svých disponibilních finančních prostředků
Zákon č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty
Plátcem daně z přidané hodnoty je fyzická nebo právnická osoba, která provozuje ekonomickou činnost. Povinným plátcem se stává v okamžiku, kdy za předcházejících 12 kalendářních měsíců přesáhne obrat (výnosy z činností podniku) částku 1 milion korun. Plátce daně z přidané hodnoty si může odečíst daň, kterou zaplatil za nakoupené zboží a služby.
Zdaňovacím obdobím je kalendářní čtvrtletí, kdy obrat nepřesáhl částku 10 milionů Kč. V případě, že obrat přesáhl částku 10 milionů Kč, pak je zdaňovacím obdobím každý měsíc, kdy musí podnikatel podat přiznání daně z přidané hodnoty.