Marketingový plán
2.1.1 Marketingový plán
Pro sestavení kvalitního marketingového plánu je vhodné držet se následujícího postupu.
Nejdříve by měl podnikatel zhodnotit svou současnou situaci. Měl by se zamyslet nad svou rodinnou situací, nad svými osobními cíli. Dále by měl zanalyzovat situaci podniku. Určit slabé a silné stránky, příležitosti a ohrožení (rizika) – neboli provést SWOT analýzu. Mezi silné stránky podniku může patřit: atraktivní prostředí, dopravní dostupnost, dostatečná nabídka doprovodných programů, možnost konzumace zemědělských výrobků apod. Naopak slabými stránkami farmy může být nedostatečné vybavení pokojů, nedobrý vzhled farmy, neexistence zařízení pro využívání volného času nebo třeba absence propagace a reklamy. Aby bylo podnikání úspěšné, je nutné silné stránky rozvíjet a slabé eliminovat. Příležitostí by měl podnikatel v maximální míře využívat. Mezi ně lze zařadit například možnost využití přírodních, historických, kulturních památek nebo zájem domácích i zahraničních turistů o region. Mezi rizika, která je nutno omezovat, patří zejména silná konkurence nebo potenciálně nepříznivý ekonomický vývoj, který ovlivňuje i turistickou aktivitu.
Do zhodnocení současné situace se zahrnuje i umístění farmy a analýza okolí. Při rozhodování o jakékoliv podnikatelské aktivitě, a v cestovním ruchu na venkově to platí obzvláště, je důležité seznámit se s dlouhodobými plány rozvoje daného území. Podnikateli to umožní jednat strategicky a vyvíjet tlak na formování jeho nejbližšího okolí podle jeho představ a potřeb jeho podnikatelské aktivity. Nejde totiž jen o jeho investiční záměry, ale především o realizaci řady podmiňujících akcí, které souvisí například s úpravou příjezdových komunikací v majetku obce, s dopravním a propagačním značením, čističkami odpadních vod, veřejným osvětlením, zřizováním a údržbou turistických stezek a koneckonců pořádkem v obci. Vyplatí se proto určitá součinnost s obecním zastupitelstvem, aby podnikatelův oprávněný tlak na rozvoj těchto veřejných služeb ve prospěch cestovního ruchu nenarazil na obecné nepochopení (mohl by být považován pouze za jeho individuální zájem).