Nejčastěji do podnikání v agroturistice vstupují…
Nejčastěji do podnikání v agroturistice vstupují asi ti, kteří již jsou majiteli nemovitostí a pozemků. Není však vyloučené, že podnikat budou chtít i ti, kteří takové zázemí nemají, ale mají peníze na jejich zakoupení. V tomto případě je velmi důležitým faktorem úspěchu koupě vhodného pozemku či nemovitosti. Při nákupu je dobré řídit se určitými doporučeními. Základem je nedělat unáhlená rozhodnutí a o posouzení stavu nemovitosti vždy požádat odborníka. Před uzavřením jakékoliv smlouvy by si měl podnikatel nechat předložit veškeré doklady o vlastnictví, a to nejlépe za přítomnosti právního zástupce. Kupní smlouvu je dobré uzavírat, až když má podnikatel zcela jasno o účelu a budoucím využití nemovitosti, pokud zamýšlí výstavbu nebo zásadnější rekonstrukci, tak až poté, co získá územní rozhodnutí. Prostředky na nákup nemovitosti by měly být vázány na depozitním účtu a vyplaceny prodávajícímu až po zápisu podepsané kupní smlouvy do katastru nemovitostí. Dále by podnikatel neměl zapomínat na to, že vlastnictvím nemovitosti na něj přechází spousta povinností (poplatky, daně, pojištění). Opravy, údržba i rekonstrukce by měly být svěřeny odborníkům k tomu způsobilým s patřičným vyjádřením příslušných úřadů. Pokud se podnikatel rozhodne nemovitost prodat, musí si zajistit všechny potřebné podklady a upozornit kupujícího na všechny vady, břemena či jiné specifické vlastnosti stavby. Dobré je kupujícímu předložit znalecký posudek vypracovaný soudním znalcem. Stanovení tržní ceny nebo prodej nemovitosti je lepší svěřit realitní kanceláři, kterou podnikatel zná nebo mu byla doporučena jako kvalitní.
Druhým krokem při sestavování marketingového plánu je zjištění aktuálních trendů ve vývoji agroturistického podnikání. Pouze ten, kdo bude znát trendy v cestovním ruchu a dokáže na ně rychle a odpovídajícím způsobem reagovat, může mít úspěch i v budoucnu. K tomu, aby se podnikatel seznámil s aktuálními trendy je zapotřebí informací. Ty lze získat například od hostů, kteří na farmu přijíždějí, od jiných podnikatelů v agroturistice, z odborných časopisů a novin, z výstav a veletrhů nebo z různých analýz a studií o cestovním ruchu. Za nejcennější se však považují právě informace získané od návštěvníků farmy.