Aby docházelo k rozvoji agroturistiky…
Aby docházelo k rozvoji agroturistiky, je nutné chápat ji jako součást zemědělství a zároveň i jako součást cestovního ruchu. Dále je nutné uplatňovat marketing na úrovni obce, regionu i státu. Tvorba a následná realizace marketingové koncepce musí vycházet ze spolupráce podnikatelských subjektů, orgánů státní správy i místní samosprávy a všech ostatních zainteresovaných subjektů, včetně obyvatel obce a regionu.
Problémem z pohledu místní správy je podceňování strategie rozvoje regionu nebo obce. Protože každý region má svá specifika a různé podmínky pro rozvoj cestovního ruchu, je nutné zvážit, zda je region vhodný pro rekreační účely nebo je lepší turistický ruch nerozvíjet.
Mezi konkrétní problémy tedy patří např. střet zájmů podnikatelů, zástupců místní správy a samosprávy, občanů, ochránců přírody, investorů apod. Dále je to přelidnění některých rekreačních oblastí v letním nebo zimním období (tam, kde je hodně turistů dochází k devastaci krajiny, hrozí nebezpečí infekcí apod.). Pak je to absence multiplikačního efektu v regionech. To znamená, že chybí propojení obcí uvnitř regionu i mimo regiony. Dalším zásadním problémem je, že každá obec provozuje vše, nezaměřuje se na konkrétní produkt cestovního ruchu a nevytváří tedy image regionu. Nevyužívá se České centrály cestovního ruchu z hlediska finanční i metodické pomoci. Dále existují bariéry mezi státním a regionálním produktem cestovního ruchu. Přitom je nutné vytvořit individuální a komplexní produkt pro určité segmenty trhu – turisty. Chybí zde kvalitní celostátní a individuální prezentace cestovního ruchu na domácím i zahraničním trhu. Je nutné prezentovat se v několika jazycích. Místní správa i podnikatelé jsou nedostatečně informováni o možnostech dotační politiky do oblasti agroturistiky. Je třeba umožnit obecním úřadům, aby spolupracovali při poskytování dotací. Cestovní ruch v České republice je podhodnocen.
Pourová uvádí, že dané problémy jsou řešitelné. Je nutné se na ně zaměřit a postupně je odstraňovat, nebo jim předcházet. Řešení těchto problémů však vyžaduje globální manažerský přístup. [3]