Historie silniční dopravy
Historie silniční dopravy
– silniční sítě už př. n. l. (Čína, Babylon, Řím…)
– v pozdním středověku – kočáry (dostavníky – 1. v Maďarsku v 15. st.)
– 2. pol. 18. st. – 1. vozidlo na parní pohon – ve Francii – parní tříkolka
– 19. st. – 1801 – 1. parní automobil určení pro přepravu osob
– 1885 – vozidla na benzínový (spalovací) motor (Benz, Daimler)
– 1881 – 1. pneumatiky (DUNLOP)
– 1891 – ve Francii – výroba „moderních“ automobilů
– 1899 – dosaženo 100 km rychlosti elektromobilem
– v Americe – Ford – masová výroba (pásová) – poč. 20. st.
– v ČR – poprvé Tatra Kopřivnice – Laurin a Klement – Mladá Boleslav
Materiálně – technická základna
o silnice (dálnice, silnice, účelové a místní komunikace)
o dopravní prostředky
Klasifikace
– dle kvality a významu:
Silnice – 1., 2. a 3. třídy
Dopravní prostředky
– auta, karavany, autobusy – mini, mikro, autokar – kvalitnější autobusy; rotely – obytné
Autobusy – městské, meziměstské, dálkové a zájezdové
– dle konstrukce – jednopodlažní, dvoupodlažní, nízkopodlažní
Členění
a) hromadná
– pravidelná – jízdní řády
– nepravidelná
b) individuální