CESTOVNÍ KANCELÁŘ – kategorizace – dle rozsahu poskytování služeb, dle provozu, dle právní formy CK
CESTOVNÍ KANCELÁŘ – kategorizace
DLE ROZSAHU POSKYTOVANÝCH SLUŽEB
1. subjekty poskytující kompletní služby
2. subjekty specializované na některé služby
DLE PROVOZU
1. ve všech ročních obdobích
2. sezónní cestovní kanceláře/agentury
DLE PRÁVNÍ FORMY CK
1. fyzické osoby (FO) – nejčastěji
2. společnosti s ručením omezeným (s.r.o.) – dost časté
3. veřejné obchodní společnosti (v.o.s) – méně časté
DLE VELIKOSTI
• dle počtu zaměstnanců
• dle velikosti obratu
1. malé
2. střední
3. velké
VÝVOJ CESTOVNÍCH KANCELÁŘÍ
– u nás držel monopol ČEDOK (vznik 1960)
– vedle něj existovaly ještě: Autoturist, CKM, Tatraturist, aj.
– po roce 1989 = boom na trhu – objevilo se okolo 3-4 tisíc CK – funkčních bylo 1500
– v roce 1997 – krachující CK => každý si dělal co chtě, vznikaly problémy
příčiny krachů: ekonomická situace v ČR (vztah Kč k DEM a USD)
převis nabídky nad poptávkou (N převyšovala 3x P)
dumpingové ceny
etika v podnikání
platební morálka
– po pádech CK navíc řada dalších cestujících stornovala zájezdy a to vedlo ke krachu dalších subjektů