SPOLUPRÁCE, KONCENTRACE A INTEGRACE CESTOVNÍCH KANCELÁŘÍ 1.
SPOLUPRÁCE, KONCENTRACE A INTEGRACE CESTOVNÍCH KANCELÁŘÍ 1.
Mezi CK musí existovat konkurenční tržní prostředí – to vyvolává zároveň atmosféru vzájemné spolupráce a integrace. V praxi to však příliš neplatí – CK se uzavíraly „sami pro sebe“ = bály se, že když se s někým spojí, tak by mohli přijít o své klienty. Od sezóny 2004 začíná proces integrace CK opět nabírat na obrátkách – různé spojení či propojení CK (např. Vítkovicetour a Pressborg).
České CK se zamýšleli již na počátku 90. let 20. století nad otázkou integrace. První pokus o integraci bylo společenství A+ (Aplus) = to vytvořila CK Ross Bruntál-měla velkou myšlenku, ale velké CK chtěli donutit menší CK, aby prodávali jejich produkty – proto se toto uskupení rozpadlo. Nicméně to byl začátek vzniku (vytvoření) asociací CK!
Asociace CK musely vycházet z kladů a záporů spojení – zaměřily se na vzájemné výměny poznatků a zkušeností. Zabývaly se také tím, koho do asociace přijmout – toto bylo řešeno ve stanovách – tzv. „garance členství“ (určení čekatelské doby, záruka ze strany větší CK). Zabývaly se rovněž otázkou promotion – jakou propagaci zvolit – na počátku 90. let byl velký boom v reklamě, která měla pomoci CK získat klienty – dnes je spíše útlum = lepší koordinace reklamy.
Asociace se zaměřily i na poradenskou a konzultační činnost. V současné době na trhu CR u nás existují dvě asociace = „malá“ a „velká“ asociace – tedy Asociace českých cestovních kanceláří a agentur /AČCKA/ – v čele je jako prezident Dr. Havel a Asociace českých cestovních kanceláří /AČK/, kde jsou zastoupeny velké CK a v čele asociace jako prezident vystupuje Dr. Šeba.
Činnost asociací je navíc koordinována ve spolupráci s Českou centrálou cestovního ruchu (ČCCR). Navíc existuje ještě Asociace výběrových CK – vznikl však precedens – tato asociace nemá žádného zahraničního partnera se kterým by mohla jednat o sloučení!