SPOLUPRÁCE, KONCENTRACE A INTEGRACE CESTOVNÍCH KANCELÁŘÍ 2
SPOLUPRÁCE, KONCENTRACE A INTEGRACE CESTOVNÍCH KANCELÁŘÍ 1.
Ve světě je snaha ze strany CK, aby docházelo k maximální koncentraci a integraci CK.
Koncentrace = je proces zvětšování hospodářských systémů, který je doprovázen růstem jejich ekonomické síly.
Integrace = je slučování do větších celků.
Proces koncentrace počátkem 70. let 20. století byl velmi významný – převažovali totiž malé podniky CR, tedy i malé CK – ty neměly velké pravomoci a vystupovaly ve světovém CR jako zprostředkovatelé mezi poskytovateli služeb. Právě v 70. letech dochází k rozvoji letecké dopravy – využívání velkokapacitních letadel – malé CK tak neměly šanci obsadit celé letadlo sami! Vznikl tak tzv. „masový cestovní produkt“ – vzniká tedy „turistický průmysl“.
Ze skupiny CK se začaly oddělovat velcí touroperátoři – tito musely vytvářet nabídky jiné než tzv. „CK rodinného typu“. Například dodnes funguje v Německu CK Neckermann, TUI, ITS – v té době ovládala 70% trhu CK v Německu. Ve Francii existovalo 13 významných touroperátorů – ti ovládaly 50% trhu CR.
Monopolizace = rostla díky zlepšování výpočetní techniky + pozvolnému rozvoji síťových rezervačních systémů. Právě německá TUI (Turistic Union International) začala v roce 1976 spolupracovat s italskou Travel Delta a vybudovaly první rezervační systém.
Dalším procesem v 70. letech je cesta diverzifikace = dochází ke spojování firem s funkční vazbou (nebo i bez přímé funkční-věcné vazby) vytvářejí se podniky CK a hotelů + propojování s leteckými společnostmi Air France v roce 1968 založila CK Sother (významný subjekt CR) + v Anglii CK Thomson Holiday spolu s firmou Kosmos koupila British Airways!