ŽELEZNIČNÍ DOPRAVA
ŽELEZNIČNÍ DOPRAVA
– slouží k přepravě osob prostřednictvím osobních vagónů po železnici
– mimořádný význam – při průmyslové revoluci v 19. st. (století páry); po 2. světové válce vytlačována silniční a později leteckou
– dnes určitá renesance železniční dopravy
Použití
– přeprava osob
– nákladní – měla by dominovat
– dnes v ČR dominuje přeprava osob, protože nákladní silně konkuruje silniční doprava
(rychlejší)
Vývoj
– v dolech – v 17. st. – hornická činnost – nákladní
– Anglie = průkopnická země v moderní železniční dopravě (17. – 18. st.)
– Koňka – železnice – vlaky tažené koněm; 1. koňka – začátek 19. st. v Anglii
– James Watt (18. st) – vynalezl parní stroj
– 1. pol. 19. st. – zapojeny parní lokomotivy do provozu k STENESHON – parní trakce do veřejného užívání
– ČR – počátek železnice – Koňka – 1. koněspřežná železnice – z Českých Budějovic do Linze
– 1838 – Břeclav – Brno
– 1845 – 1. parní vlak dorazil do Prahy
– v 2. pol. 19. st. – rozmach železnice v celé E
– postupné nahrazování parní trakce na zač. 20. st.
• Elektrická
• Dieselová (motorová)
– 1. elektrická železnice – Tábor – Bechyně – 1903 (Fr. Križík)
– parní trakce i po 2. svět. Válce – dnes už nejsou – pouze pro CR